Vinderen af Jakob Nielsen-prisen 2014

Der er rigtig mange, der dagligt gør et stort stykke arbejde for forbedre det nuværende niveau for brugervenlighed. Jakob Nielsen-prisen er blevet indstiftet for at hylde en person, der gør verden til et mere brugervenligt sted at være.

Det vil sige at modtageren er en person, der har været med til at udvikle et brugervenligt produkt eller en tjeneste, der tager udgangspunkt i at være brugervenlig. Prisen kan også gå til en person, der arbejder på at styrke det netværk, der arbejder med brugervenlighed i Danmark. Prisen skal således gå til en person, som kan være et eksempel for os andre.

Prisen er opkaldt efter danskeren Jakob Nielsen. Siden slutningen af 1980’erne har Jakob Nielsen indtaget en prominent rolle i brugervenlighedsverdenen og er stadig toneangivende på feltet. I aften er det første gang, at denne pris uddeles. Og i stedet for at trække tiden yderligere, tænker jeg, at vi skal få spændingen udløst.

Det er ikke sikkert at I har hørt om den person som tildeles Jakob Nielsen-prisen 2014, men ikke desto mindre har han været med til at levere et produkt, som støtter de der skal bruge produktet – nemlig Letbank. Prisen går til "Jens Sandberg Madsen" for Letbank.

Letbank er en netbank, der indeholder de mest basale bankfunktioner så som kontooverblik, betale girokort og overføre penge. LetBank er udviklet af Danske Bank for at gøre det nemmere for IT-svage borgere at ordne deres økonomi hjemmefra.

Jens får prisen fordi han har været en vigtig brik i det at gøre LetBank til en succes set med brugervenlighedsøjne.

Ældresagen var involveret i projektet og her beskriver underdirektør i Ældresagen, Michael Teit Nielsen, hvorfor han mener, at produktet er et foregangseksempel:

"Danske Bank havde kontakt til vores lokalafdeling på Frederiksberg, hvor en række frivillige var med til at teste og give feedback på det, der endte med at blive Letbank."

Lige på dette punkt synes vi, at Danske Bank er et forbillede for andre virksomheder, og ikke mindst offentlige myndigheder: At sætte brugeren i centrum og skabe en løsning, der er logisk, funktionel og let at bruge – for alle.

Især i disse tider hvor vi ser en lang række selvbetjeningsløsninger – især fra det offentlige - som er besværlige, ulogiske, omstændelige og simpelthen uforståelige for ”almindelige mennesker”.

Den person, der har stået for at brugerinddragelsen i projektet er Jens. Og han modtager prisen for at både at lutte til slutbrugerne, tage deres problemer alvorlige og inddrage dem. Letbanks udformning er kontroversiel på flere punkter bl.a. skal aftalen om at bruge Letbank underskrives i hånden, fordi det er hvad de ældre foretrækker. Samtidig var det ikke muligt at genbruge kode, men alt blev lavet fra bunden for at skabe et enkelt produkt, der er nemt at bruge for de ældre.

Det er sjældent, at en proces i så høj grad tager udgangspunkt i brugerne og skaber et brugervenligt produkt. Det er en stor bedrift.

 

Arrangeret i Danmark af:

SIGCHI.dk - Interaktsiondesign i Danmark